Signifikanta förbättringar för patienter med diffusa storcelliga B-cellslymfom

Polivy i kombination med R-CHP (rituximab, cyclophosphamide, doxorubicin och prednison) är den första behandlingen på två decennier som påvisat signifikanta förbättringar för patienter med nyligen diagnostiserade diffusa storcelliga B-cellslymfom jämfört med nuvarande standardbehandling.

Det visade resultat från Polarix-studien, som presenterades (abstract #LBA-1) på den stora hematologikongressen ASH (American Society of Hematology) 11-14 december 2021

Diffust storcelligt B-cellslymfom är en tumörsjukdom som utgår från immunsystemets B-lymfocyter och drabbar omkring 600 svenskar varje år. Patienter som nyligen fått denna diagnos löpte enligt studieresultaten mindre risk för att sjukdomen skulle förvärras eller orsaka dödsfall när de behandlades med Polivy och R-CHP i kombination, jämfört med endast R-CHP i första linjens behandling.

- Detta är första gången på många år som vi ser studieresultat för en ny behandling som visar signifikanta förbättringar för patienter med diffust storcelligt B-cellslymfom. Det blir mycket intressant att fortsätta följa utvecklingen av denna studie, säger Lars Franksson, medicinsk direktör för Roche i Sverige.

Behandlingens effekt och säkerhet har ännu inte utvärderats av någon läkemedelsmyndighet.